Hoeveel kost een boot?

Hoeveel kost het aankopen en bezitten van een boot?

Een boot bezitten, het is voor velen een droom om de ultieme vrijheid te ervaren op het water. Er zijn echter heel wat misvatting over wat de kosten zijn bij de aankoop van een boot. Hieronder worden de voornaamste kosten opgelijst.

1. Aankoop van de boot
2. Ligplaats
3. Onderhoud
4. Verzekering
5. Gebruik

1. Aankoop van de boot

De aankoop van een boot zal ongetwijfeld de grootste hap uit uw budget nemen. De aankoopprijs zelf hangt af van verschillende factoren:

  • De grootte van de boot
  • Motorboot of zeilboot
  • De staat: Nieuw of 2e hands
  • De (leeftijd van de) bijgeleverde uitrusting
  • Merk van de boot


Net zoals in de autowereld kan je zo duur gaan als je zelf wilt. Tweedehands start de prijs vanaf een 3.000€, verwacht dan geen kant en klare boot maar een boot met wat (doenbaar) werk aan. Voor 10.000 à 15.000€ heb je een tweedehands vaarklare zeilboot van +/- 8 à 9.5m.

Belangrijke aandachtspunten bij de aankoop:

  • Staat van de motor
  • Staat van de zeilen
  • Algemene staat romp


De zeilen en motor zijn de duurste onderdelen aan boord, controleer dit dus grondig voor de boot effectief aan te kopen. Voor zeilboten is het ook wenselijke de verstaging te controleren op sleet. Deze wordt bij voorkeur om de 10 (intensieve zeilers) à 15 jaar te vervangen.

Tot slot moet de boot ook voldoen aan de wettelijke verplichtingen qua uitrusting. Koop je de boot tweedehands is de kans groot dat het grootste deel van deze uitrusting reeds aan boord ligt.

2. De ligplaats in de haven

Jachthaven Nieuwpoort: VYN

Een boot kan je niet zoals de wagen overal “even parkeren”. In bijna alle gevallen zal de boot ergens gestald worden op een terrein of op een ligplaats in de haven.

Bij aankoop van trailerbare boot kan je de kost van een ligplaats uitsparen door de boot telkens uit te halen via de trailerhelling. Een nadeel hiervan is dat je op veel plaatsen gebonden bent aan het getij en dat je de plaats moet hebben om de boot (thuis) te stallen.

Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.

In verschillende havens betaal je het eerste jaar nog een eenmalige kost om toe te treden in de club. Je kan de prijs voor een ligplaats simuleren via een handige tool op de website van de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort.

3. Onderhoud

1. Onderwaterschip

Het onderwaterschip van de boot vergt de nodige aandacht. Dat kan je nalezen in dit artikel over antifouling. Je kan deze werken uitbesteden of zelf uitvoeren. De onderhoudsproducten om deze werken zelf uit te voeren kosten gemiddeld 250€. De benodigde hoeveelheid onderhoudsproducten hangt af van de grootte van het onderwaterschip. Laat je de werkuren uitvoeren door een vakman, zal je daarboven nog zijn uurloon moeten betalen.

2. Motor

Een jaarlijks nazicht van de motor door een vakman is wenselijk om de betrouwbaarheid van de motor hoog te houden. Oudere motoren zijn relatief gemakkelijk zelf te onderhouden. Dit staat ook uitgebreid beschreven in het handboek Leidraad voor de Yachtman. Je kan het hoofdstuk over motoren hier gratis downloaden. Daarnaast moeten ook de anodes van de boot vervangen worden, bij voorkeur gebeurt dit jaarlijks.

Gemiddelde kost motoronderhoud: 300€

4. Verzekering

Net zoals de auto, moet je jouw boot verzekering voor burgelijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen voor opvarenden. Ook hier kun je gaan voor een full optie omnium verzekering of een basis verzekering en zal de prijs afhankelijk zijn de waarde van het schip.

Gemiddelde verzekeringskost: 250€

5. Gebruik

Als de boot aangemeerd ligt, verbruikt ze elektriciteit om de batterijen op te laden. De kosten zitten vaak niet inbegrepen in de kostprijs van de ligplaatsen. Als uw batterijen nog in goede staat zijn, moet je rekenen op een 15€/jaar. Als je naast het laden van de batterijen de boot nog elektrisch verwarmd loopt de elektriciteitsrekening snel op!

Naast het elektriciteitsverbruik, wordt er ook vaak water afgenomen in de haven om de boot te reinigen na gebruik. In de Vlaamse Yachthaven NIeuwpoort is deze kost inbegrepen in de ligpaats prijs.

Een scheepsmotor verbruikt brandstof. Vooral voor motorboten is dit een niet kost die men niet uit het oog mag verliezen. Voor zeilboten mag je een gemiddeld verbruik rekenen van 60 à 70 liter per jaar. Dit is uiteraard afhankelijk van hoe vaak je op motor moet varen en hoe vaak je uitvaart. Voor motorboten bepaalt de vaarsnelheid het verbruik, dit ga je best eens na per vaardag.

6. Besluit:

Als we alle kosten optellen komen we gemiddeld op een 2415€/ jaarlijkse kost. Als gemiddeld beschouwen we een zeilboot van 9m lengte. Voor motorboten dien je maandelijks nog een extra brandstofkost te rekenen. Dit komt neer op een 201.25€/maand.

Is een boot bezitten dus onbetaalbaar? Nee! Is het spot goedkoop? Ook niet, maar het is wel goedkoper dan iedereen denkt!

Heb je nog specifieke vragen over een ligplaats in de haven? Contacteer ons even op info@vynieuwpoort.be.
Tot binnenkort in de haven!