Hoe een boot aanmeren en vastmaken aan de steiger?
Jammer genoeg ligt een boot vaker aan de steiger aangemeerd dan dat hij effectief rondvaart. Daarom is het van belang om je boot goed aan te meren en vast te maken aan de steiger. Zo kan er vaak heel wat schade vermeden worden. Hieronder geven we enkele praktische richtlijnen.
Meertouwen vastmaken
- Zorg voor voldoende fenders en landvasten
- Leg een lange reserve lijn bereikbaar in de boot van minstens uw bootlengte + 2m. Leg deze niet achter slot en grendel!
- Zorg er voor dat de rolgenua goed opgerold is en dat de lijn die deze blokkeert ook goed is vastgemaakt! Een uitgerolde genua is gevaarlijk voor de havenmedewerkers en richt veel schade aan!
- Zorg ervoor dat de landvasten niet tot op de naad versleten zijn, dan gaan ze namelijk breken bij windstoten
- Ken je knopen: een klampsteek en een paalsteek zijn onontbeerlijk. Ken je deze niet ? Lees hier hoe je ze moet leggen. Hiernaast een voorbeeld hoe het niét moet.

Situatie in de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort
Aan onze kust hebben we voornamelijk harde wind uit Zuidwestelijke of Noord/Noordoostelijke richting. Het leggen van extra lijnen moet aan de windkant (loefzijde) gebeuren.
Je kan met je lijnen ook zorgen dat je boot zo min mogelijk contact maakt met de catway, zelfs al heb je maar één catway. Leg ook steeds een lijn van de boot naar de hoofdsteiger, zodat niet alle kracht op de catway komt.

Visueel voorgesteld

Aan het hoofdponton liggen catways, waarlangs de boot ligt. Bevestig lijnen van de boeg en achtersteven naar het hoofdponton en de catway.
Bij stormvoorspelling, of bij langere tijd afwezig:
Leg een spring (lijn die van achter naar voor, of van voor naar achter loopt) rechtstreeks naar het hoofdponton. Die vangt de krachten het best op, en zorgt dat de catway niet overbelast wordt.
Goed voorbeeld
We zien duidelijk een achterspring (lijn van de achtersteven naar voor) vastgemaakt aan het hoofdponton. Die vangt het best de kracht op van de wind die op de bakboordzijde van deze boot waait. Ook zien we twee boeglijnen, beide aan het hoofdponton vastgemaakt.

Enkele slechte voorbeelden




Versleten landvasten
Uitgerolde genua
Fenders te laag
Geen spring gelegd